Usługi towarzyszące w hotelach -
bezpłatne i luksusowe

Slider

Dodatkowe usługi świadczone przez obiekty hotelowe są nie tylko arsenałem broni w walce o klienta. Różnorodność oferty pozwala gościom na wybranie obiektu, który będzie w stanie spełnić znacznie większe oczekiwania niż nocleg i wyżywienie. Zakres usług świadczonych przez hotele rozpoczyna się od prostych, darmowych a kończy na prestiżowych i luksusowych świadczeniach dodatkowych.

Klasyfikacja usług hotelowych

Hotele zapewniają swoim gościom nie tylko usługę noclegową ale cały pakiet usług dodatkowych związanych z pobytem pośrednio lub bezpośrednio. Ze względu stopień konieczności skorzystania z usług można wyróżnić kategorie:

Usługi uzupełniające są trwale związane ze świadczeniem usługi hotelowej. Ich zakres przeznaczony jest wyłącznie dla klientów obiektu. Stanowią rozwinięcie podstawowej obsługi hotelarskiej i najczęściej są to: informacja turystyczna, budzenie, depozyt, szatnia, przechowalnia bagażu. Z reguły są to usługi bezpłatne, które nie generują dodatkowych obciążeń dla obiektu lub są wliczone w cenę usługi podstawowej.

Usługi fakultatywne najczęściej darmowe, oferowane jako bonus lub prezent od obiektu w celu utrwalenia relacji z klientem. W przeciwieństwie do usługi uzupełniającej skorzystanie z usług fakultatywnych nie wiąże się z koniecznością zamieszkania w obiekcie. Bezpośrednia dostępność takich usług ma przede wszystkim podnieść prestiż i komfort obiektu. Do najpopularniejszych usług fakultatywnych należą: basen, tenis, sauna, jacuzzi, SPA, siłownia, pole golfowe czy wypożyczalnia rowerów itp.​

Usługi towarzyszące największy obszar usług dodatkowych ze względu na nakłady i rozległość zaspokajanych potrzeb. Stanowią odrębny rodzaj działalności, które bardzo często wymaga zaangażowania zewnętrznych podmiotów. Korzystanie z nich nie wiąże się z korzystaniem z usług podstawowych, choć często tego typu usługi determinują wybór miejsca docelowego. Mogą to być zarówno punkty usługowe, jak i handlowe znajdujące się na terenie obiektu: strefa zabiegów kosmetycznych, kwiaciarnia, galeria sztuki, pralnia, usługi kurierskie, kantor wymiany walut, kiosk, usługi handlowe własnej produkcji: produkty z własnej pasieki, wyroby cukiernicze, asortyment garmażeryjny, gadżety związane z obiektem itp.

Usługi uzupełniające

są trwale związane ze świadczeniem usługi hotelowej. Ich zakres przeznaczony jest wyłącznie dla klientów obiektu. Stanowią rozwinięcie podstawowej obsługi hotelarskiej i najczęściej są to: informacja turystyczna, budzenie, depozyt, szatnia, przechowalnia bagażu. Z reguły są to usługi bezpłatne, które nie generują dodatkowych obciążeń dla obiektu lub są wliczone w cenę usługi podstawowej.

Usługi fakultatywne

najczęściej darmowe, oferowane jako bonus lub prezent od obiektu w celu utrwalenia relacji z klientem. W przeciwieństwie do usługi uzupełniającej skorzystanie z usług fakultatywnych nie wiąże się z koniecznością zamieszkania w obiekcie. Bezpośrednia dostępność takich usług ma przede wszystkim podnieść prestiż i komfort obiektu. Do najpopularniejszych usług fakultatywnych należą: basen, tenis, sauna, jacuzzi, SPA, siłownia, pole golfowe czy wypożyczalnia rowerów itp.

Usługi towarzyszące

największy obszar usług dodatkowych ze względu na nakłady i rozległość zaspokajanych potrzeb. Stanowią odrębny rodzaj działalności, które bardzo często wymaga zaangażowania zewnętrznych podmiotów. Korzystanie z nich nie wiąże się z korzystaniem z usług podstawowych, choć często tego typu usługi determinują wybór miejsca docelowego. Mogą to być zarówno punkty usługowe, jak i handlowe znajdujące się na terenie obiektu: strefa zabiegów kosmetycznych, kwiaciarnia, galeria sztuki, pralnia, usługi kurierskie, kantor wymiany walut, kiosk, usługi handlowe własnej produkcji: produkty z własnej pasieki, wyroby cukiernicze, asortyment garmażeryjny, gadżety związane z obiektem itp.

Każdy obiekt hotelowy może dowolnie kształtować zakres świadczonych usług, ale powinien pamiętać o właściwej ich kategoryzacji gdyż nie mogą one funkcjonować bez przypisania do żadnej z powyższych kategorii.

Usługi towarzyszące bezpłatne i luksusowe

Większość usług świadczonych przez obiekty hotelowe nie jest warunkowana chęcią skategoryzowania obiektu według gwiazdek oznaczających poziom komfortu. Jedynie dla obiektów, które starają się o najwyższą, pięciogwiazdkową notę Ministerstwo Gospodarki i Pracy (w 2004 r.) przewidziało konieczność utworzenia na terenie obiektu zespołu odnowy biologicznej, która powinna się składać z pływalni, sauny, siłowni i solarium. Wszystkie pozostałe usługi mają przyciągnąć klientów, którzy potrzebują w danej lokalizacji i w danym czasie czegoś więcej niż usługi podstawowej. Wśród najbardziej nietypowych i luksusowych usług można znaleźć:

  • usługa stylizacji włosów, która jest bez ograniczeń dostępna całodobowo (Hotel Baccarat, Nowy Jork),
  • pakowanie i rozpakowywanie bagażu wraz z poradą stylisty przy zakupach odzieży (Mandarin Oriental, Miami),
  • zaopatrzenie garderoby w luksusową odzież (The Connaught, Londyn),
  • bezpłatny, czterogodzinny wynajem jednego z trzech modeli Porsche (Rancho Valencia Resort & Spa, San Diego),
  • bezpłatny transfer z lotniska helikopterem (Hotel De Paris, Monte Carlo),

Wszystkie powyższe usługi są skierowane do najzamożniejszej grupy klientów, która może liczyć nie tylko na szczególne traktowanie przez obsługę hotelową ale jak widać – również na wyjątkowość świadczonych usług. Choć znajdują się one w katalogu towarzyszących i bezpłatnych to i tak ich cena znajduje się w kosztach usług podstawowych, które w wyżej wymienionych obiektach zaczynają się od kilku tysięcy euro za dobę. Bardzo często są to również dobrze przygotowane kampanie promocyjne, które mają nakłonić gości do zakupu produktów udostępnianych tymczasowo na okres pobytu w obiekcie.

Warto się wyróżnić

Każdy obiekt, który świadczy usługi noclegowe i chce aby goście do niego wrócili i pozostawili dobra opinie, powinien zadbać o odpowiednią ofertę. Czasem dobra lokalizacja lub nietypowy wystrój jest już kluczem do licznych rezerwacji. Jednak oferta hotelowa jest na rynku tak duża, że warto chociaż małą usługą wyróżnić się wśród konkurencji.

Może zaproponować swoim gościom lokalne wyroby w bufecie? Bardzo często w regionie gdzie położony jest obiekt można wyszukać rarytasy i smakołyki, niespotykane nigdzie indziej, np.: sery, miody czy wina.

Ponadto wdrożenie innowacyjnej technologii lub atrakcyjnej aplikacji dla gości będzie czymś co wyróżni hotel. Na rynku są dostępne kioski samoobsługowe lub  aplikacje mobilne dla gości które wspierają usługi dodatkowe w obiekcie.

Pokazanie gościom hotelowym unikatowych wrażeń i dawanie możliwości skorzystania z nietypowych usług jest czymś, co na pewno wyróżni obiekt na rynku. Zadowoleni goście nie tylko ponownie skorzystają z usług takiego obiektu, ale też polecą go innym.