Program hotelowy - dlaczego warto zainwestować w nowe technologie?
Dowiedz się więcej

Cyfryzacja i automatyzacja administracji hotelowej staje się coraz powszechniejsza nawet w małych i średnich obiektach. Hotelarze inwestując w oprogramowanie informatyczne chcą nie tylko poprawić jakość zarządzania, ale także spełnić oczekiwania klientów. Czy nowe technologie rzeczywiście są tak dużą innowacją, która zmienia oblicze usług hotelarskich?

Technologia w służbie hotelarstwa

Rynek usług noclegowych rozwija się bardzo dynamicznie. Dowodem na to jest podaż, która rośnie w zawrotnym tempie. W ciągu ostatnich trzech lat liczba pokoi hotelowych w Polsce wzrosła o 30%, a w niektórych lokalizacjach nawet o blisko 50% (Trójmiasto, Łódź). Wyczerpują się tym samym zasoby przestrzenne, które są zajmowane przez branżę hotelarską, co znaczy, że niebawem można spodziewać się znacznego wyhamowania tempa rozwoju. Dla przedsiębiorców funkcjonujących na rynku, tak dynamiczny rozwój oznacza przede wszystkim nową konkurencję, która jest szczególnie niebezpieczna.

 Większość obiektów powstających na rynku inwestuje, zgodnie z oczekiwaniami gości, w najnowszą technologię, która ma odpowiednio zaspokoić tzw. customer experience. W związku z tym w nowych obiektach pojawiają się często innowacyjne rozwiązania cyfrowe, których coraz częściej poszukują konsumenci. Najnowsze badania pokazują, że pobyt w obiektach rozwiniętych technologicznie jest w 98% przypadków oceniany pozytywnie. Tym samym, aż 81% ankietowanych przyznaje, że chętniej poleciłoby obiekt, który korzysta z nowych technologii. Większość ankietowanych jest również w stanie zapłacić wyższą cenę za pobyt, jeżeli znajdują się w nich urządzenia poprawiające komfort pobytu i ułatwiające korzystanie z obiektu. W większości są ze sobą ściśle połączone. Począwszy od stanowisk POS, przez interaktywną recepcję, aż po multimedialne ekrany w pokojach hotelowych. To jednak tylko sprzętowe zaplecze, z którym mają kontakt klienci. Równie ważne są funkcjonalności wszystkich urządzeń, które będą w stanie kompleksowo obsłużyć gościa, spełniając jego wymagania. Po drugiej stronie całego systemu informatycznego znajdują się właściciele obiektu i managerowie, którzy również mają swoje oczekiwania, co do funkcjonalności. Narzędzie, jakim jest program hotelowy ma również zapewnić konkurencyjność obiektu i przynosić realne zyski dla przedsiębiorstwa. Dobór odpowiednich elementów systemu może sprawić, że obiekt może stać się niemal autonomiczny administracyjnie. Pozwoli to na skupieniu się np. na jakości świadczonych usług.

Program hotelowy – elementy i funkcje

Programy hotelowe pojawiają się w coraz większej liczbie obiektów noclegowych każdego typu – od dużych sieci hotelowych, przez hostele po apartamentowce. Jednak wiele nowych aplikacji trafia do klientów niedopracowana. Systemy są tuż po fazie testów i często zdarza się, że mija wiele miesięcy zanim ich funkcjonalność zostanie dostosowana do wymagań obiektu. Bezkonkurencyjne w tym wypadku są programy hotelowe obecne na rynku od wielu lat. Ich działanie w tym czasie zostało zweryfikowane przez tysiące klientów. Sugestie i uwagi użytkowników pomagają tworzyć intuicyjne narzędzia o wysokiej sprawności. Wdrożenie systemu informatycznego pozwala w dużym stopniu ograniczyć obsługę personalną na wielu poziomach administracji obiektem. Do składowych elementów systemu zaliczają się:

Dla profesjonalnego oprogramowania hotelowego to dopiero początek możliwości. Pozostałymi funkcjonalnościami są narzędzia łączące możliwości marketingowo-księgowe:

  • sprzedaż internetowa,
  • obsługa kadr i płac,
  • zarządzanie obiektem i gromadzonymi danymi w CRM (kartoteka klientów, raportowanie, zestawienia produktów),
  • rachunkowość zarządcza (kontrola księgowa obiektu, analizy, planowanie budżetu).

Połączenie wszystkich powyższych elementów w jeden system informatyczny pozwala nie tylko na pełną kontrolę obiektu, ale także na gromadzenie wielu cennych danych. Mogą one się okazać niezbędne przy planowaniu zarówno działań marketingowych i inwestycyjnych. Program hotelowy obsługuje także sprzedaż produktów w internecie, automatyzuje mailing czy pozwala na prowadzenie programu lojalnościowego. Wszystkie te możliwości generują dodatkową sprzedaż produktów i usług. Dzięki temu wzrasta konkurencyjność obiektu poprzez jego rozpoznawalność wśród klientów, co oznacza tylko jedno – większe przychody i liczniejsze rekomendacje dla hotelu.