Kilka pomysłów jak być EKO
Dowiedz się więcej

Codziennie na świecie jest wyrzucanych ok. 100 mln plastikowych butelek i blisko 4 000 razy więcej plastikowych toreb. Każda z nich będzie się rozkładać w środowisku nawet kilkaset lat. Właścicielami tego globalnego, plastikowego bałaganu jesteśmy my wszyscy, konsumenci, którzy kupujemy napoje w plastikowych butelkach i pakujemy zakupy do jednorazowych toreb. Nasze dotychczasowe nawyki konsumenckie okazały się zgubne, a ich zmiana może trwać latami. Odwrót od plastiku i proekologiczna aktywność to dzisiaj nie tylko wyzwanie dla społeczeństwa ale także trend marketingowy z którego chętnie korzysta również branża HoReCa.

EKO trendy w hotelarstwie

Istnieją co najmniej dwa powody, dla których warto zwrócić uwagę na ekologiczne trendy w branży hotelarskiej. Pierwszy, to przede wszystkim oszczędność i ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem obiektu. Drugim z kolei jest wymiar wizerunkowy. Pozwoli to nie tylko wpisać się w aktualnie panujące trendy, ale także pomoże przekonać do oferty gości, którzy coraz częściej decydują się właśnie na oferty o ekologicznej orientacji. Do proekologicznych rozwiązań, które umożliwią duże oszczędności, należą:

instalacja perlatorów w kranach, które ograniczają zużycie wody

automatyka hotelowa, która wspomaga zarządzanie energią elektryczną w obiekcie

zachęcanie gości do dłuższego korzystania z ręczników i pościeli w celu ograniczenia liczby prania (np. sugestia, aby raz użytych ręczników nie oddawać do prania)

zamiana kosmetyków łazienkowych w plastikowych opakowaniach na ekonomiczne i przyjazne środowisku szklane dozowniki

worki na pranie czy worki na śmieci można zamienić na tekstylne lub papierowe

wymiana plastikowych długopisów i materiałów marketingowych w pokojach na eco-friendly lub zastosowanie nowych technologii

zrezygnuj z produktów w plastiku z minibarach (napoje i alkohole mogą być w szklanych butelkach)

zastosowanie dzbanków filtrujących zamiast wody w jednorazowych opakowaniach

Dla uzyskania efektu marketingowego warto przygotować informacje dla gości hotelu wyjaśniającą, że powyższe elementy zostały wprowadzone w trosce o środowisko. Samo ograniczenie zużycia energii to jednak zdecydowanie za mało by wpisać się w proekologiczne trendy. Goście hotelowi powinni namacalnie odczuwać starania obiektu i troskę o środowisko. Z pewnością pomoże w tym maksymalne ograniczenie plastiku, odnawialne źródła energii (panele słoneczne, pompy ciepła) oraz najnowsze rozwiązania technologiczne, jak np. ładowarki na parkingu hotelowym z przeznaczeniem dla samochodów elektrycznych. Gość hotelowy powinien być dobrze poinformowany o tym, że przebywa w obiekcie eco-friendly, a jego wybór przyczynił się do poprawy jakości środowiska.

EKO trendy w gastronomii

Czy ekotrendy wkroczyły już do branży gastronomicznej? Czy mają znaczenie dla klienta i potrafią go przyciągnąć? Odpowiedzią może być wygląd wnętrz najpopularniejszych sieci fastfood, które od trzech lat organizują przestrzeń lokali w taki sposób, aby wyglądały możliwie najbardziej naturalnie i były spójne z ekologicznym wizerunkiem. O tym, że działanie obliczone jest wyłącznie na efekt marketingowy świadczy fakt, że większość “naturalnych” elementów dekoracyjnych to najczęściej plastik pokryty imitującą drewno okleiną.  Inaczej jednak do trendów ekologicznych podchodzą mniejsze sieci lub przedsiębiorcy indywidualni. Indywidualne obiekty gastronomiczne powinny zadbać o swoją autentyczność w staraniach o miano eco-friendly, bo zdemaskowanie przez klientów może znacząco odbić się na dochodach. Swoimi staraniami w walce o środowisko restauratorzy często chętnie chwalą się w social mediach i innych kanałach marketingowych (strona internetowa, ulotki, prezentacje). Najczęstszymi rozwiązaniami, które wprowadzają właściciel gastronomii w ostatnim czasie są rozwiązania najbardziej widoczne dla klientów, które oddziałują w pierwszym kontakcie z lokalem:

  • wykorzystanie papieru kraftowego lub pochodzącego z recyklingu (menu, podkładki, bloczki zamówień itp., papierowe lub bambusowe słomki, kosze z podziałem na frakcje do segregacji),

Poza tymi rozwiązaniami restauratorzy chętnie sięgają do innych działań, które łączą w sobie oszczędność oraz strategię eco-friendly:

  • rezygnacja z jednorazowych opakowań lub wprowadzenie ekologicznych odpowiedników,
  • wprowadzenie biodegradowalnych detergentów, które nie oddziałują szkodliwie na środowisko,
  • zero waste – maksymalne ograniczenie produkcji odpadów.

 

Marketingowe strategie ekologiczne są skuteczne głównie dzięki temu, że coraz więcej osób czuje się współodpowiedzialnych za ochronę środowiska, a problem ekologii i zanieczyszczenia jest już problemem społecznym. Badania ankietowe wykazują, że ludzie sięgający po produkty ekologiczne lub usługi oparte na takich produktach dokonują wyborów z przekonaniem i satysfakcją. Każdy powinien zdawać sobie sprawę, że w ten sposób możę realnie wpływać na ochronę środowiska.