Bufet czy zestaw na śniadanie w hotelu?

Slider

Śniadanie to bez wątpienia najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Według dietetyków to właśnie dzięki niemu zyskujemy siłę i koncentrację na kolejne godziny. Po trudnym okresie, zastoju w hotelach przez covid-19, temat bufetów i posiłków na wynos w hotelach jest nadal lekko kontrowersyjny. Dużo zależy od zmieniających się wytycznych sanepidu oraz samej organizacji załogi obiektu. Jak w takim razie przygotować dobrą ofertę śniadaniową w swoim obiekcie hotelowym aby sprostać oczekiwaniom gości?

Śniadania w obiektach hotelowych

Według raportu firmy HRS aż 87% gości hotelowych korzysta z oferty śniadaniowej dostępnej w obiekcie[1]. Świadczy to przede wszystkim o tym, że domowe nawyki żywieniowe są przez Polaków realizowane również poza miejscem zamieszkania. Najczęściej oferowaną formą podawania śniadania jest bufet szwedzki. Wielu hotelarzy deklaruje również, że na indywidualne życzenie gości poranny posiłek może zostać podany w dowolnej formie. Najczęściej spotykanymi rodzajami śniadań, które występują na całym świecie są:

Śniadanie angielskie (english breakfast) – obfite i kaloryczne śniadanie, które zazwyczaj składa się ze smażonych jajek, małych kiełbasek, fasoli, pieczarek i jasnego pieczywa. Do picia serwuje się kawę, herbatę lub soki,

Śniadanie amerykańskie (american breakfast) – również wysokokaloryczne śniadanie z dodatkowymi alternatywami w postaci naleśników z syropem klonowym lub zimnego mleka z płatkami zbożowymi,

Śniadanie kontynentalne (continental breakfast) – najpopularniejsze i najprostsze śniadanie spotykane w obiektach na całym świecie. W ramach takiego śniadania najczęściej serwuje się tosty, z dżemem i kawą.

Śniadanie wiedeńskie – to zazwyczaj jajko na miękko, wybór pieczywa i wędlin. Do picia herbata lub kawa ze śmietanką.

W wielu obiektach istnieje również możliwość zamówienia posiłku bezpośrednio do pokoju. Bardzo ważne jest również dostosowanie oferty śniadaniowej do współczesnych trendów żywieniowych. Ponad 70% ankietowanych hotelarzy deklaruje, że niezależnie od formy serwowanego śniadania weganie i wegetarianie zawsze znajdą coś dla siebie. Podobnie jest z bezglutenowymi produktami, które oferuje większość obiektów hotelowych.

Brak kuchni w obiekcie to nie problem

Niewielkie pensjonaty, hotele i domy gościnne wielokrotnie stają przed dylematem organizacji śniadań w obiekcie. W przeciwieństwie do pozostałych posiłków śniadanie jest usługą, którą goście hotelowi często traktują jako priorytetową. Bardzo często wybór obiektu uzależniany jest właśnie od możliwości zjedzenia porannego posiłku. Znacznie rzadziej klienci decydują się na ich spożywanie poza obiektem. Choć śniadaniowe nawyki żywieniowe Polaków są dość mocno utrwalone, to podczas hotelowego pobytu liczą na odmianę oraz możliwość poznania nowych smaków. Wśród produktów, które wykorzystuje polskie hotele dominują: jaja, parówki i kiełbaski, sałatki, kanapki. Małe obiekty, które oferują maksymalnie 30 miejsc noclegowych realizują usługę śniadaniową na dwa sposoby: indywidualnie przygotowują posiłki dla każdego pokoju lub zamawiają je w formie cateringu.

 

Do przygotowania prostego śniadania nie jest konieczne posiadanie profesjonalnego zaplecza kuchennego. Obróbka termiczna podstawowych produktów wymaga jednak czasu, podstawowych umiejętności kulinarnych oraz zaangażowania. Taka forma śniadania będzie jednak znacznie milej widziana przez gości niż zamówione gotowe posiłki, które będą serwowane na zimno bądź będą wymagały podgrzania. Według badania grupy HRS osoby korzystające z małych baz noclegowych liczą przede wszystkim na możliwość spróbowania świeżych, lokalnych produktów. Wiele obiektów, które na własną rękę stara się przygotowywać śniadania urozmaica je swoimi własnymi wyrobami (warzywa i owoce z własnego ogrodu, konfitury i soki z lokalnych owoców, miody z pobliskiej pasieki, pieczywo wypiekane domowymi metodami, jajka od własnych kur, sery i wędliny własnej produkcji). Śniadanie składające się z takich produktów stanowi dla gościa hotelowego indywidualne doznanie, które jest wartością dodaną do wykupionej usługi noclegowej.

Przygotowanie śniadania z własnych produktów pozwala obiektom łatwiej osiągnąć oczekiwany dziś przez wielu klientów status obiektu “zero waste”. Aby tego dokonać trzeba pamiętać o podstawach tej ekologicznej filozofii: refuse (odmawiaj), reduce (ograniczaj), reuse (wykorzystuj ponownie), recycle (segreguj i przetwarzaj), rot (kompostuj). Zastosowanie i zrealizowanie wszystkich zasad pozwoli nie tylko realnie zatroszczyć się o środowisko naturalne ale także pozyskać wielu nowych klientów, którzy z chęcią odwiedzą obiekt wychodzący naprzeciw potrzebom gości.

[1]  https://www.hrs.com/pl/blog/HRS-Raport-o-%C5%9Bniadaniach-hotelowych.pdf data dostępu: 15.06.18 r.

Slider