Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Jednym z podstawowych kryteriów, który jest brany pod uwagę przy wyborze hotelu, jest liczba gwiazdek. To właśnie na ich podstawie gość hotelowy wie, jakiego standardu się spodziewać. Jednak czy rzeczywiście zawsze wiemy, czym różni się hotel 3- lub 4-gwiazdkowy? Jakiego wyposażenia możemy oczekiwać?

Standard hotelu — co oznaczają gwiazdki hotelowe?

co oznaczają hotelowe gwiazdki

Gwiazdki hotelowe mają być nie tylko potwierdzeniem standardu, ale przede wszystkim informacją dla klientów, czego mogą spodziewać się pod danym ośrodku wypoczynkowym i to nie tylko w Polsce, ale też na całym świecie. Ten sposób klasyfikacji jest używany w większości krajów (wyjątkiem jest przykładowo Skandynawia), gdzie jest z góry narzuconym przez państwo systemem oceniania ośrodków wypoczynkowych. Oczywiście, są też kraje, w których zgłoszenie swojego hotelu do kontroli jest dobrowolne, tutaj przykładem są Francja, Niemcy czy Wielka Brytania.

W Polsce kontrola jakości hotelu jest obowiązkiem, a gwiazdki są przyznawane przez Marszałków Województw. Sama procedura to złożony sposób, Marszałkowie zwołują specjalną komisję, w której skład wchodzą eksperci z dziedzin hotelarstwa, w tym przedstawiciele Sanepidu i Straży Pożarnej.

Od 1 do 5

Co oznaczają gwiazdki hotelowe? Poniżej krótkie zestawienie, z którego dowiesz się, czego może wymagać i oczekiwać turysta po hotelu z daną gwiazdką.

1 gwiazdka – obiekty klasy turystycznej, w których od wyposażenia liczy się bardziej niska cena. Standardowym wyposażeniem hotelu z jedną gwiazdką są: łóżka, szafy, szafki nocne i umywalki. Nie spotkamy tu raczej łazienki w pokoju, zazwyczaj jest jedna na korytarz. Po hotelu jednogwiazdkowym nie można też spodziewać się takich udogodnień jak: telewizor, klimatyzacja czy mini barek.

2 gwiazdki – tutaj gość znajdzie już więcej udogodnień. Przede wszystkim wiele obiektów posiadających 2 gwiazdki oferuje prywatną łazienkę, zestaw kosmetyków – próbki żelu pod prysznic lub mydła – lampkę nocną, a nawet telewizory. W recepcji obiektu znajdziemy też terminal kart płatniczych, dzięki czemu nie jesteśmy zmuszeni mieć przy sobie gotówki. Zazwyczaj też recepcja działa przez 24 godziny na dobę.

3 gwiazdki – standard w hotelu trzygwiazdkowym jest już o wiele wyższy. Hotel, który chce dostać tę liczbę gwiazdek, powinien zapewnić gościowi dostęp do restauracji hotelowej – ewentualnie w pobliżu musi być taki lokal – Internetu WiFi, a nawet do gabinetów odnowy biologicznej lub SPA. Personel znajdujący się w takim hotelu jest o wykwalifikowany, recepcjoniści powinni znać przynajmniej dwa języki i, oczywiście, recepcja powinna być czynna przez całą dobę. W ofercie trzygwiazdkowych hotelów znajdziesz bogate menu śniadań, a także więcej udogodnień, tj. spory metraż czy sejf.

4 gwiazdki – czterogwiazdkowy hotel podnosi jeszcze bardziej poprzeczkę. Goście mają dostęp do interesujących zabiegów upiększających i kosmetycznych. Profesjonalne masaże czy peelingi są tu na porządku dziennym. Dodatkowo restauracja hotelowa posiada bogate menu oraz wykwalifikowaną obsługę. Dodatkowo hotele z tą ilością gwiazdek znajdują się najczęściej w centrum miasta lub w okolicach zabytkowych miejsc.

Czterogwiazdkowe hotele posiadają również ofertę skierowaną do firm – często odbywają się tam szkolenia, bankiety czy spotkania biznesowe.

5 gwiazdek – hotele pięciogwiazdkowe niewiele różnią się od tych czterogwiazdkowych. Po prostu hotele, które otrzymują 5 gwiazdek, rozszerzają zestaw usług, wzbogacając je o jeszcze większe atrakcje.

 

 

Chcesz podnieść standard swojego hotelu i zbudować inteligentny hotel? Sprawdź, jak może Ci w tym pomóc system InteliHotel!